„Fake news” słowem roku 2017 zespołu słowników Collinsa

Podziel się

Wybory słów roku na świecie, przypadające – z wyjątkiem Francji – na koniec danego roku lub początek kolejnego, rozpoczął brytyjski zespół słowników Collinsa. Słowem roku 2017 zostało wyrażenie fake news, czyli ‘fałszywa, częstokroć sensacyjna wiadomość, rozpowszechniana pod postacią przekazu informacyjnego’. Określenie to odnotowało od ubiegłego roku wzrost wystąpień w różnego typu mediach aż o 365 procent. Przyczynił się do tego między innymi prezydent USA Donald Trump, który często posługuje się tym określeniem, aby zdyskredytować negatywne informacje medialne na swój temat.

Chociaż popularność fake news jest znakiem najnowszych czasów, wyrażenie to notuje się – jak podaje amerykańskie wydawnictwo leksykograficzne Merriam-Webster – od lat 90. XIX wieku. O wiele częściej pojawiało się jednak dotychczas w tym znaczeniu neutralne stylistycznie połączenie false news (‘fałszywe wiadomości’).

Wybór słowników Collinsa nie jest pierwszy. Wyrażenie fake news zostało wskazane przez jury plebiscytu australijskiego wydawnictwa słownikarskiego Macquarie jako słowo 2016 roku i zdefiniowane następująco: ‘dezinformacja i bujdy (ang. hoaxes – M.K.) publikowane na stronach internetowych w celach politycznych lub dla zwiększenia liczby odsłon’ oraz ‘błędne informacje rozpowszechniane w mediach społecznościowych’.

Na ostatecznej liście kandydatów na tegoroczne słowo roku brytyjskich słowników Collinsa znalazły się ponadto: Antifa – jako rzeczownik: ‘organizacja antyfaszystowska; członek takiej organizacji’, jako przymiotnik: ‘należący lub odnoszący się do organizacji antyfaszystowskiej’; Corbynmania – entuzjastyczne poparcie dla Jeremy’ego Corbyna, przywódcy brytyjskiej Partii Pracy; cuffing season (‘sezon na kajdanki’) – okres jesienno-zimowy, kiedy wzrasta liczba singli decydujących się na trwałe związki zamiast przelotnych romansów; echo chamber (‘bańka informacyjna’, ‘kółko wzajemnej adoracji’) – środowisko, zwłaszcza w mediach społecznościowych, w którym czyjeś opinie mają szansę zyskać aprobatę dlatego, że docierają tylko do osób podobnie myślących; fidget spinner – niezwykle popularna latem tego roku zabawka zręcznościowa w kształcie obracających się, połączonych łożysk; gender-fluid (przymiotnik) – cechujący się płynną orientacją płciową; gig economy (‘rynek umów krótkoterminowych’, gig ‘występ’, ‘robota’, ‘fucha’) – rynek, na którym jest niewielu stałych pracowników, a większość zadań powierza się osobom zatrudnionym tymczasowo lub na zlecenie; Insta (przymiotnik) – ‘dotyczący aplikacji Instagram’; unicorn (‘legendarne zwierzę o jednym rogu na czole, jednorożec’) – przedsiębiorstwo typu start-up, którego wycena przekracza miliard dolarów.

Monika Kwiecień


Więcej:

print